Obserwatorzy

piątek, 10 stycznia 2014

Rozwydrzona bezbożnica

Wczorajszy dzień był w miarę pogodny,wykorzystałam go na włóczęgę po Suwałkach.Lubię chodzić,zaglądać w różne zakamarki,jestem dość spostrzegawcza,więc często widzę to co jest niewidoczne dla innych.Ponieważ musiałam odwiedzić pocztę po drodze zahaczyłam o muzeum M.Konopnickiej.
Fot. z zasobów internetu(Wikipedia).Karoli &Pusch ok.r.1877

Wejścia do muzeum strzegą (od niedawna) dwaj krasnale: Pakuła i Mikuła

Na przeciw muzeum ławeczka  ,której pilnuje autorka Krasnoludków.
W drodze powrotnej kupiłam GW ze względu na DF. A tam -nomen-omen,na ostatniej stronie" Kłamstwo konopnickie",popełnione przez G.Wysockiego a w nim czarno na białym,że wieszczka nasza narodowa,ta szara kuropatwa naszych pól była niezłą numerantką.
Nie tylko porzuciła zacnego hreczkosieja Konopnickiego ale wdawała się w grzeszne romanse-na pierwszy ogień poszedł 18-letni guwerner, potem podróżowała po Europie z Dulębianką nie zawracając sobie głowy gromadą dzieci.Jedna z jej córek,Helena była chora psychicznie,zaniedbana  i odrzucona przez matkę urządzała publiczne sceny.Konopnicka nazywała ją "wyrodną",mówiła o niej "ta potwora" a w końcu wyrzekła się jej zupełnie.A myśmy tak płakali nad losem Jasia,co nie doczekał w piwnicznej izbie...
Autor odwołuje się w swoim artykule do "Rozwydrzonej bezbożnicy" Iwony Kienzler  a także do rozprawy  Magnone "M.Konopnicka-lustra i symptomy"Tylko kogo tak naprawdę obchodzą dzisiaj dzieje 'rozwydrzonej bezbożnicy?
Wracając zrobiłam jeszcze kilka fotek reprezentacyjnej budowli nazwanej dumnie "Serce Suwałk"

a tuż obok "serca" przeżarte liszajem,nadżarte zębem czasu ,niegdyś piękne,dziś "złachane"aż serce boli:


Obok Hotelu Grand,gdzie dają chateeaubriand  stoi hotelik dla obywateli,obok hotelu Grand....
Znów kłania się prześmiewca Daukszewicz.

2 komentarze:

  1. Wieki całe nie byłam w Suwałkach,
    a warto chociażby by zobaczyć jak się zmieniły na pewno ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto przyjechać.Same Suwałki turystycznie atrakcyjne nie są ale okolice przepiękne,Centrum miasta bardzo zyskało dzięki F.unijnym.Nowe ulice, obiekty kulturalne,Aquapark.Ale poza centrum bywa nieciekawie:brudno,widać wielkie zaniedbania. Ale tak chyba jest wszędzie:albo budowa nowego kosztem starego albo odwrotnie.

      Usuń