Obserwatorzy

niedziela, 22 stycznia 2023

Trochę mi brak Babci Ludwiki......


Moja Babcia miała na imię Julia. Byłam Jej ukochaną wnuczką.Babcia zdążyła poznać moje dzieci, zdążyła być Prababcią. One nie pamiętają, ale szczęśliwie są zdjęcia. Byłam z Babcią i Dziadkiem bardzo związana. Dziadkowie  byli  repatriantami. Zostawili  cały dobytek i kawał życia za białoruską granicą. W Polsce osiedli  w Warszawie. Moi rodzice  zamieszkali  z nami w  Legnicy ale dla nas wędrówka się nie skończyła. Co jakiś czasem przenosiliśmy się  do kolejnych miast. Ale kiedy tylko było to mozliwe przyjeżdżał po mnie Dziadek Borys{dziś Dzień Dziadka}i wiózł mnie do Warszawy, na ul Miodową .Dzięki Dziadkom, ich miłości, trosce, opiece miałam namiastkę szczęśliwego dzieciństwa. Babcia była na moim ślubie,Dziadek już chory ,musiał zostać w domu. Kiedy moja córka skończyła dwa lata pojechaliśmy w odwiedziny do Dziadków.Dziadek,niestety już nie poznał mnie i był przekonany,że mała dziewczynka to ja. Wkrótce zmarł. Babcia odwiedziła mnie dwukrotnie w Szklarskiej Porębie, gdzie mieszkałam i pracowałam,poznała wtedy swego kolejnego prawnuka, mego syna,miał trochę ponad rok. Babcia zmarła tak cichutko i dyskretnie jak żyła -we śnie. Oboje prawosławni, pochowani na cmentarzu wolskim w Warszawie. Odwiedzam Ich tak często jak mogę. Cmentarz wolski dla mnie porównywalny jest z Powązkami. Wiekowe drzewa, pomniki pamiętające  XVIIIw, cisza, spokój ,przemykające wśród zieleni wiewiórki, ogromne sroki, świergot ptaków  zmusza do chwili refleksji, zadumania sie, wspomnienia tych, ktorzy odeszli w niebyt. Memento mori.
O dziadkach myślę często. Swoim wnuczkom staram się oddać to co otrzymałam od Nich....

 Babcia Julia



Babcia Julia z wnukami:Tadeusz, Andrzej i ja, Barbara

 

Tu spoczywają  moi Dziadkowie: Julia, Borys Kuczyńscy.



3 komentarze:

  1. Cudowne wspomnienia. Zdjęcie babci jest w ładnej ramce.

    OdpowiedzUsuń
  2. A tak to mi brak, trochę mi brak, babci Ludwiki... Chodziła co wtorek, na podwieczorek i miała do kolan buciki. Była cnotliwa, była wstydliwa, a jakże, ach jakże jej brak...

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakie wspaniała pamiątkowe zdjęcia, tak niewiele zostaje, chociaż te wspomnienia...

    OdpowiedzUsuń